YouTube Removes Channel of Nigerian Televangelist TB Joshua After Allegations of Hate Speech

An investigation discovered that the late religious leader’s online platform contained at least 50 "abusive" videos.

YouTube has removed the channel of the late Nigerian televangelist TB Joshua’s Synagogue Church of All Nations because of violations of the company’s hate speech policies, The Christian Post reports.

Emmanuel TV, which catapulted Joshua as a global phenomenon with more than half a million followers and garnered hundreds of millions of views was terminated following an investigation by the BBC and openDemocracy which discovered that sexual abuse and torture allegations were connected to Joshua, who died in 2021. The church is now led by his widow Evelyn Joshua.

According to the investigation, Emmanuel TV's online platform contained at least 50 "abusive" videos on YouTube.

The content included footage of individuals chained who had mental health issues, alleged medical misinformation, and “smear campaigns against women accusing TB Joshua of sexual abuse.”

On his Lagos compound, survivors described their times with Joshua as living in “Hell” although they believed that they were in “a place of salvation.”

One woman who was identified as “Rae” claimed that she spent 12 years in Joshua’s compound and recalled being treated inhumanely by the late religious leader.

“We all thought we were in Heaven, but we were in Hell,” Rae said. “And in Hell, terrible things happen.”

African, Caribbean Nations Agree To Pursue Reparations For Slavery

Raised as a conservative Christian, Rae sought deliverance from being gay by joining Joshua’s compound. Discovering Joshua’s ministry from a friend from South Africa she said she was sexually assaulted at the compound.

Another woman identified as “Victoria” said she was in charge of recruiting charged young women for Joshua from the congregation. Another woman, identified as “Bisola” also said she was chosen to find virgins for Joshua.

In an investigation that spanned two years and with interviews conducted with more than 25 eyewitnesses and alleged victims throughout several countries, Joshaua’s ministry was a haven for sexual assault behind closed doors, according to the testimonies of the alleged victims.

Numerous women also claimed that Joshua forced them to have abortions after discovering that they were pregnant

This latest removal marks the second time in the last three years that Emmanuel TV has been suspended for breaching the platform's community guidelines.

In January, Emmanuel TV's satellite channel which reached millions across the world, was dropped by MultiChoice, a South African company that airs popular satellite services on DStv and GOTv. 

Latest News

Subscribe for BET Updates

Provide your email address to receive our newsletter.

By clicking Subscribe, you confirm that you have read and agree to our Terms of Use and acknowledge our Privacy Policy. You also agree to receive marketing communications, updates, special offers (including partner offers) and other information from BET and the Paramount family of companies. You understand that you can unsubscribe at any time.